Sofie Karlström i Nicaragua

2010-04-28
04:38:17

Efterlyses: öronproppar
Okej. I flera veckor har jag velat köpa öronproppar. Jag är så trött på att det aldrig är helt tyst, någonstans. Och det här behovet efter total tystnad bara växer och växer.

Min lägenhet går liksom inte att stänga till ordentligt. Det är springor längs dörrkarmen, springor under taket, och fönstrena med vinkelglas går absolut inte att sluta helt. Så dygnet runt hör jag fågelkvitter (låter kanske fint, men när man kommer hem från en lång arbetsdag med huvudvärk känns det som att det kan ge upphov till en explotion), bilar som åker förbi precis utanför huset med musik på högsta volym (och basgångar som skakar i fönstrena) och familjens skrik. Sen har vi alla försäljare som går omkring på gatorna och skriker ut vad de säljer, alla reklambilar med megafoner på taket och alla dödsannonsutropare.

Familjen som vi bor hos kan nämligen inte prata med varandra. Det är ett konstant skrikande och namnkallande som börjar omkring 06:30 på morgonen. Ni kan ju tänka er hur harmoniskt det är att vakna till det varje morgon. Dessutom slår mamman, farbrorn och hembiträdet de två sönerna i familjen flera gånger dagligen vilket ger upphov till gallskrik (och jag känner mig som en medbrottsling). Dessutom hörs gallskrik dygnet runt från grannarnas hus också. Jag och Gizela diskuterar hur vi ska ta upp med familjen att det här inte är okej.

Dessutom börjar vintern här nu, den 1 maj, vilket innebär att det kommer att regna en hel del. Det har redan börjat. Och regn på mitt plåttak plus massiv åska gör det ganska svårt att sova. Dessutom brummar kylen en massa.

Noll ljudisolering med andra ord.

Så idag gav jag mig äntligen iväg ut på stan för att köpa öronproppar.

Gissa vad?

Jag letade upp omkring tio apotek, och alla såg de lika frågande ut när jag undrade om de hade "sånna där små saker som man stoppar i öronen för att ta bort ljudet". Öronproppar är alltså ingen storsäljare i Nicaragua.

Min slutsats är att folk här är så vana att leva i konstant oljud, att de inte vet hur tystnad känns och därför inte heller längtar efter tystnad.

Var man kan hitta öronproppar?

I Managua, om man har tur.

SUCK!!!

Kommentarer:
#1: Kerstin

Jag kanske skulle skicka dig ett större parti öronproppar så kan du stå på marknaden och sälja, du kanske kan bli rik på det!

2010-04-28 @ 08:39:54
#2: jess

men fyy va jobbigt!

2010-04-28 @ 08:58:07
#3: Kjelle

Öronproppar behövs här med. Åskan går och vårens första störtskur drar förbi. Lite mysigt är det.



Kjelle

2010-04-29 @ 20:49:57
#4: mormor

Låter väldigt jobbigt. Sista torsdagen i månaden brukar vi några gamla arbetskamrater ses på en pub, så också idag. När jag gick hem njöt jag av koltrastarna i Humlegården. Men jag kan förstå, att det kan bli lite väl mycket fågelsång!

Kram mormor

2010-04-29 @ 21:48:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: